Vart hamnar SM-guldet?

Svaret är väl ganska uppenbart. Eller inte skulle jag säga.
Egentligen finns det väl bara fyra lag som på allvar kan utmana om guldet. Och alla vet väl vilka fyra lag jag pratar om. Nämligen dom fyra stora jättarna i svensk hockey ( Hv71, Färjestad, Frölunda, Linköping ).

Jag hade mer än gärna velat säga att jag tror på lag som Djurgården, Luleå, eller kanske Skellefteå, men dem är alldeles för dåliga i längden. Det finns helt enkelt inga lag som kan stå emot någon av dem "fyra stora" i ett långt sluspel. Men om nu något lag skulle göra en bragdskräll i kvartsfinalen så kommer man med brak åka ut i semifinalen efter att helt enkelt inte har någon bränsle kvar.

Så vilket lag är det som slutligen kommer att få lyfta bucklan? Jag ska förklara vilket lag det inte blir.

Det blir inte Färjetad. Laget är på tok för ojämna även om man ligger tvåa i serien. Laget är dessutom för känsliga för skador på nyckelspelare. Och man har helt enkelt inte dom där riktiga spetsspelarna. Nu ryktas iofs Mikael Johansson vara på väg "hem" till Färjestad och han skulle ju givetvis vara en bra värvning. Men jag tror ändå inte det räcker.

Det blir heller inte Frölunda. Även om man förmodligen har det bästa laget på "pappret". Det känns lite som spelarna underpresterar i laget. Fråga mig inte varför. Men hur kan en spelare som Pebben Axelsson kunnat bli så dålig efter så många är i NHL. Och hur kommer det sig att Lehtonen inte är den klippa han var i Timrå, för så sent som förra säsongen. Niklas Andersson är inte heller den spelare som han en gång var. Dessutom har inte Frölunda en målvakt som kan rädda dem ur svåra lägen.
Nu har ju laget haft enormt med skador hittills under säsongen, vilket är tråkigt. Men något SM-guld blir det inte.

Vilka lag återstår nu?. Jo, Hv71 och Linköping.

Många skulle nog säga att det självklara guldlaget är Hv71. Laget har dominerat hittills och leder också serien, och kommer så också göra efter 55 omgångar. Laget har ett powerplay utan dess make. Laget har Johan Davidsson, Sveriges bästa ishockeyspelare. Laget har matchvinnare, snipers, grovjobbare och tuffingar. Det finns egentligen ingenting som talar emot att Hv71 skulle spela hem guldet till Jönköping. Och det är just detta som jag tror kommer bli Hv:s värsta fiende iår. Kan man ännu en gång motsvara alla förväntningar? Jag tror inte det!

SM-guldet 2010 kommer att hamna i en stad som aldrig tidigare har vunnit. Nämligen Linköping.
Laget har fått tillbaks Hlavac och Hlinka, vilket jag tror betyder oerhört mycket. Det är precis som att spelarna visste att dem skulle höja sig när super-tjeckerna kom. Vilket alla dessutom gjort. Laget har spelat prickfritt och är otroligt tunga att möta när dem får upp farten. Jag tror att Linköping bara kommer bli bättre och bättre ju längre säsongen leder.
I SM-finalen kommer man möta Hv71. Väl där kommer det bli tufft.
Men efter en lång serie kommer slutligen SM-pokalen att få besöka en ny stad för första gången.

Grattis Linköping! Eller ska man säga cluben.



Kommentarer
Postat av: Johan

Riktigt bra skrivet. Imponerande.

2009-11-17 @ 11:51:30
Postat av: ragnar 42

Jag håller med men kanske inte till hundra procent tror faktist att Hv kommer att stå pall för det enorma trycket eftersom dom har så många rutinerade spelare!

Guldet går till Hv igen!

2009-11-17 @ 12:55:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0