Södertälje mot kvalserien

Tog mig igår tillfället i akt att besöka Axa Sport Center och mötet mellan Södertälje SK och Rögle BK. Det är något jag verkligen ångrar idag. Matchen var en av dem sämsta hockeymatcherna jag varit på, på år och dar. Mötet hade allt en bra hockeymach inte har. Såsom tafatt, dåligt tempo, publiksnålt, ingen intensitet och dåligt passningsspel. Ja, listan hade kunnats göra ännu längre. Gång på gång fick jag fråga mig själv om jag verkligen är på en elitseriematch. För så som Södertälje spelar just nu vet jag inte om Allsvenskan är snäppet för bra. Jag skulle säga att Södertälje har elitseriens i särklass sämsta backar. Stefan Bemström vet jag inte vad han sysslar med på isen, Ryan Glenns skridskoteknik är för dålig för div 3, Jens Olssons spelsinne är under all kritik och Lukas Kilström som visserligen är ung blir livrädd så fort han får pucken. Den enda som egentligen håller Elitserieklass bland backarna är Daniel Josefsson, som ibland känns uddlöst ensam.
Det vill sägas att Södertälje har finske VM-backen Topi Jaakola skadad och har så också haft under hela säsongen.
Topi är oerhört viktig för Södertälje om man ska undvika kvalserien. Men hur bra är egentligen Topi Jaakolas form. Killen har inte spelat hockey på länge och det kommer nog ta en tid innan Södertälje kan förvänta sig magi. Det är också tid som Södertälje inte har.
Är också tvungen att nämna Stefan Gråhns. Vilken hockeyspelare! Eller inte.
Jag vet inte någonsin om jag har sett en sämre spelare. Jag tar mig på hjärtat och ställer mig frågan:
Hade Gråhns platsat i div 2?
Jag vet inte, killen har ingenting en bra ishockeyspelare besitter. Han har inte teknik, han har inte snabbheten, han har inte tuffheten och han har definitivt inte hjärnan. Att han överhuvudtaget får spela för Popovic är rätt komiskt. Han håller helt enkelt inte Elitserieklass.
Och om Södertälje någon gång ska vända denna formsvacka som man själv satt sig i så måste alla spelarna kolla sig själva i spegeln. För så som man spelar nu så kommer man spela kvalserien i vår. Och det är många lag i Allsvenskan som på allvar kan utmana om en elitserieplats. Leksand, Malmö, Bofors,Växjö och AIK. Alla dessa lagen skulle offra sitt ena ben för en eliserieplats.
Skulle Södertälje spelarna offra sitt ena ben? Skulle inte tro det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0