Intervju med David "Tuppen" Fredriksson 54

                     

David Fredriksson fick som en stor talang a-lagskontrakt med Hv71 redan som 18-åring. Men efter det har karriären slitits mellan hopp och förtvivlan. Både handled- , ljumsk och knäoperationer har satt stopp för talangen. Och nu senast när David fick en skridsko över handen under en träning med hv71.
Inte mindre än nio senor i handen gick av. Men efter två operationer och ett års rehablitering är David tillbaks på isen.
Hockeyexpert.blogg.se ringde upp David Fredriksson för en kortare intervju.



Hur känns handen?
Handen känns förhållandevis bra, jag har dock tappat 50% rörlighet men tycker ändå att det funkar rätt bra. Jag märker inte av det så mycket.


Kommer du någonsin få tillbaka rörelsen i handen som den en gång var?
Dem 50% som jag redan tappat i handen kommer jag aldrig att få tillbaks.


Förstår att vägen tillbaka är lång, men hur lång tid tror du det tar att nå din absoluta toppform?
Alla säger till mig att detta årets målsättning är att vara skadefri, och det får jag nog hålla med om. Jag har varit borta så mycket dem senaste säsongerna p.g.a skador så jag behöver få spela en hel säsong. Så det kommer nog ta tid innan jag når min toppform.


Varför blev det just SSK?
Det kändes mest naturligt. Södertälje visade att dem ville ha mig och det betyder mycket. Sen spelar ju Stefan Pettersson, som jag lirade ihop med i Hv71. Så valet var inte speciellt svårt.


Hur är Popovic som tränare?
Han är en tränare som visar hjärta och brinner för det han gör. Han förmedlar det bra till oss spelare också, så vi vet exakt vad som krävs av oss för att vinna matcher.

Hur skulle du beskriva skillnaden mellan SSK och din gamla klub Hv71?
Jadu det finns skillnad på många sätt. Men den största skilnaden är ju såklart ekonomin.

SSK har överaskat positivt hittills under säsongen och slåss om en slutspelsplats. Vad är hemligheten?
Hemligheten finns det ingen. Men vi är en bra grupp, har roligt och vet vad som krävs för att vinna. Vi har vunnit mot alla topplag så vi vet att vi kan slå alla lag. Men vi måste helt klart ha rätt inställning varje match och varje byte.


Hur skulle du sjäv beskriva dig som spelare?
Jag är väl en ganska internationell spelartyp, fast har väl spelade kvaliteter i mig också, som kommer komma fram när man kommer in i de, och slipper vara skadefri.


Vem är står för "the practical jokes" i SSK:s omklädningsrum?
Haha, jag skulle nog säga Stefan Pettersson och "mig själv".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0