Är det hockey eller innebandy vi spelar?

Ja, egentligen är inte skillnaden så stor på ishockey och innebandy. Båda sporterna har en klubba att leka med, fem utespelare på planen och matcherna spelas i tre perioder, tjugo min i vardera period. Innebandy har liksom hockey också en svartvit figur, även kallad domare.
Domarna har en otroligt viktig uppgift. Dem ska bedömma när dom anser att någon har begått ett fel. Men jag börjar tvivla på om dem verkar klarar av detta. Tillbaka till detta snart.

Det finns otroligt många likheter mellan sporterna, och det oroar mig. Men ishockey består av kamp, intetsitet, muskler och tackligar. Ja, listan kan göras mycket längre. Och det kan man inte säga om innebandy.

Det har gått så långt i mina tankar att jag verkligen undrar om det bästa inte vore att slå ihop ishockey och innebandy till en sport. För snart finns det ju ingen skillnad på spelet.

I ishockey blir du utvisad om du rör motståndaren, liksom i innebandy.  Och vems fel är detta, domarns såklart.
Dem måste lära sig att skilja på två hela olika sporter. Vilket dem inte klarar av i detta nu.

Hela hockeyupplägget i Sverige är ett enda stort skämt. Domarna visar numera ut en spelare som säger "hej" till sin motståndare. Är det såhär vi ska ha det?

Eller om två spelare är så förbannade på varandra att dem beslutar sig för att göra upp i en "duell".
Låt dem då göra det, det tillhör spelet. Nu kommer vi återigen in på vad skillnaden mellan ishockey och innebandy är. I innebandy är det inte tillåtet. I ishockey är det i grund och botten faktiskt det. Varför ändra på en sport?

Det som gör mig otroligt fundersam är när en så kallad "expert" skriver i aftonbladet: Spelarna ska vara förebilder för alla som kollar på matchen. Eller när en arg förälder skriver en insändare till en tidning och förklarar att hans son blev helt chockad av hur tufft ishockey är. Att han aldrig mer vill gå på ishockey.
Nej, varsågod. Det är ingen som tvinger er. Välj då innebandy.

Detta är något som domarna måste ta tag i. För annars vet jag inte var detta kommer sluta.
Svensk ishockey är ett hån mot hockeyn på andra sidan. Dem skrattar oss rakt upp i ansiktet.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0