Hårdare spel, ger vackrare spel.

Skrev om att jag tyckte att ishockeyn blir mer och mer som innebandy för ett tag sen.  Nu har diskusionen kommit upp på allvar. Spelarna själva säger att dem inte längre vågar tackla för rädslan att bli avstängda. Och när dem känner så, så har det gått på tok för långt. Svenska ishockeyförbundet måste agera.

Jag säger inte att man ska åka och tackla folk i ryggen, även om det alltid kommer förekomma att nån spelare får hjärnsläpp. Det jag säger är att ishockey är en kontaktsport, och varför ska man ändra på en sport.
Ishockey är en tuff och intensiv sport, och som allra allra vackrast när den är just tuff och intensiv. Dem som någongång har varit på, eller sett en NHL match vet vad jag pratar om.

Jag tror att svenska ishockeyförbundet är rädda för att man kan släppa ut fel budskap till alla unga om man tillåter mer tacklingar. Men så tror jag inte att fallet skulle vara. Varför blir inte isånfall alla unga grabbar i Kanada skrämda. Där vet man klart och tydligt redan vid 8 års ålder vad hockey innebär. Och inte blir dem avskrämda. Snarare ännu mer motiverade. Skillnaden är att "over there" lär man sig att tacklingar är en del av spelet. I Sverige ska man få åka och glida på en skridsko tills man är 16 år, tills man får beskedet att man inte längre är tillräckligt bra. Och detta beror enbart på att man aldrig vetat vad som krävs för att lyckas.

Tacklas är fult i Sverige. Frågar du mig är det något gudomligt vackert.

Hoppas bara alla andra inser detta. Don`t fear the game, love the game.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0